143 milioane euro au “naufragiat” în portul Constanţa: Van Oord a ratat finalizarea digului de larg

Cel mai mare proiect finanţat cu bani europeni din România are probleme. Executantul lucrării, compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors nu a reuşit să termine construcţia la termenul specificat în contract- 1 februarie 2015. La trei săptămâni de la expirarea termenului specificat, nu s-a luat nicio decizie

200.000 de euro la fiecare 24 de ore. Atât primeau olandezi din fondurile europene şi bugetul de stat pentru a extinde cu un kilometru digul de larg care apără portul Constanţa de furia Mării Negre. Din păcate, deşi au în spate tehnică modernă, o vastă experienţă în domeniu şi un vraf de recomandări, olandezii nu au terminal la timp lucrarea. Şi asta nu ar fi până la urmă o capăt de ţară, dacă astăzi, la aproape trei săptămâni de la expirarea termenului limită, constructorul ar mai avea doar de bătut în cuie poarta şantierului desfiinţat după finalizarea lucrării. Situaţia este însă mult mai complicată întrucât în prezent o treime din proiect nu a fost îndeplinită. Potrivit Companiai Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Van Oord a dus la capăt doat două treimi din angajamentele sale.

santier van oord (5)

<Executantul lucrărilor la investiţia „Prelungirea digului de larg în Portul Constanţa”, Van Oord Dredging and Marine Contractors, a solicitat prelungirea termenului de execuţie.
Solicitarea este în analiză la consultantul lucrărilor – Haskoning DHV Netherlands BV, urmând ca acesta să stabilească oportunitatea prelungirii termenului.
Stadiul fizic certificat al investiţiei „Prelungirea digului de larg în Portul Constanţa” este de 65%> a comunicat CNAPMC

 

Contactaţi telefonic, reprezentanţii companiei olandeze ori nu răspund, ori dacă răspund, nu doresc să comenteze subiectul. Ni s- a solicitat întocmirea unor întrebări punctuale, la care au promis că vor răspunde. Acestea sunt:

1. Care este stadiul fizic al lucrărilor la digul de larg din Portul Constanţa?
2. În prezent se lucrează?
3. Exista riscul să se piardă finanţarea europeană pentru acest proiect, total sau parţial, şi dacă da, de ce?
4. În cazul în care nu se aprobă prelungirea termenului de execuţie, solicitat de dv, ce se intamplă?

Aşteptăm cu interes răspunsurile şi le vom publica imediat

 

santier van oord incercuit(2)

Telenovela digului: început prost, final şi mai prost, dar pe bani grei

Reamintim că licitaţiile pentru adjudecarea acestui proiect s-au transformat într- un scandal de proproţii. Demarată în februarie 2010, procedura de selectare a executantului proiectului „Finalizarea Digului de Larg din Portul Constanţa, extindere cu 1.050 metri“, evaluat la 642.487.000 de lei, s-a sfârşit urât la tribunal. Imediat după finalizarea licitaţiei, câştigată iniţial de Möbius Bau GmbH, ceilalţi ofertanţi au făcut contestaţii. Printre nemulţumiţi se aflau S.C. Grup Servicii Petroliere S.A., firmă controlată de către omul de afaceri Gabriel Comănescu, şi Van Oord Dredging and Marine Constractors. Un al patrulea ofertant, Jan de Nul NV, s-a aliat cu GSP în demersurile în instanţă pentru câştigarea licitaţiei. Din cauza deciziilor contradictorii date de instanţe, dar şi a faptului că, până la urmă, câştigătorul iniţial al licitaţiei, Möbius Bau, a făcut pasul înapoi sub pretextul că oferta iniţială de 80 de milioane de euro pentru finalizarea digului nu mai este de actualitate. S- au refăcut evaluările ofertanţilor. Iniţial, Van Oord s- a clasat pe locul al doilea, însă restul ofertanţilor au atacat, iarăşi, în instanţă deciziile statului român şi tot aşa până când Curtea de Apel Bucureşti a pus punct scandalului, cu puţin timp înainte ca statul român să piardă finanţarea.

santier van oord incercuit(7)

Corpul de control al Ministerului Transporturilor: s- au dat ilegal bani şi s-au modificat clauze

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a efectuat verificări la administraţia portului la scurt timp după semnarea acestui contract, cu rezultate care incriminează conducerea de la acea dată aCNAPMC. Potrivit raportului, acordurile contractuale au fost modificate după adjudecare, în favoarea firmelor olandeze și în dauna statului. „Controlul Corpului de Control s-a desfășurat în perioada 27 mai 2013-11 iunie 2013, în vederea verificării activității Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța din perioada ianuarie 2010 până în iunie 2013 (…) Echipa Corpului de Control consideră că deficiențele constatate au implicații financiare asupra bugetului de stat și asupra fondurilor europene (… )”, arată specialiştii. Concluziile Corpului de Control au fost următoarele:
1. S-au modificat și s-au adăugat, în defavoarea CN APM SA Constanța, clauze contractuale obligatorii în acordul contractual „Prelungirea digului de larg al Portului Constanța” după desemnarea câștigătorului procedurii de achiziție publică, respectiv firma olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors BV.
2. Conducerea executivă a CN APM SA Constanța a aprobat plata avansului prevăzut de acordul contractual în sumă de 52,4 milioane de lei, aproximativ 12,4 milioane de euro, către Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, fără respectarea legii și a condițiilor contractuale
3. Prin modificarea unor clauze din acordul contractual, în favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiază de mărirea valorii contractului fără a fi respectate prevederile legale
4. Modificarea prețului contractului “Servicii de consultanță de supervizare a execuției lucrărilor aferente proiectului- Finalizarea Digului de larg din Portul Constanța” care favorizează ofertantul câștigator Royal Haskoning cu suma de 1,2 milioane de lei, aproximativ 288.265 euro.
„Având în vedere deciziile luate după stabilirea ofertelor câștigătoare, precum și condițiile dezavantajoase pentru companie, în care au fost încheiate contractele, echipa de control apreciază că aspectele prezentate constituie indicii ale săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, conform Codului Penal”, mai arată raportul. CNAPMC a atacat imediat raportul, însă o parte dintre directori au zburat din funcţii.

Darius Martinescu

Dobrogea TV a invitat reprezentanţii companiei Van Oord să participe la emisiunea News Desk, programată pentru luni după- amiază, începând cu ora 17 şi unde va fi analizată situaţia digului de larg şi sperăm ca aceştia să dea curs invitaţiei.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Comments are closed.